Mając mały dysk systemowy C można część folderów przenieść na drugi dysk, "oszukując" system tworząc link symboliczny. Na przykładzie foldera "Program Files":
Przeniesienie domyślnego foldera z profilami użytkowników na drugi dysk pozwoli zaoszczędzić miejsce na systemowym dysku
Dla systemu Windows 7:
- jeżeli Windows pracuje w trybie IDE
- jeżeli Windows pracuje w trybie AHCI
Dla systemu Windows 10:
Komputer przenośny jest bardziej narażony na uszkodzenie niż stacjonarny. Przestrzeganie poniższych zasad pozwoli uniknąć typowych awarii laptopów.
Przegrzanie - nie dopuszczać do przegrzewania laptopa, gdyż to może doprowadzić do odlutowania lub uszkodzenia wewnętrznych podzespołów. Regularnie (np. raz w roku) czyścić wnętrze z kurzu lub zlecać to naszemu serwisowi.
Przepięcia - nieużywany laptop odłączać od sieci zasilającej i komputerowej, szczególnie podczas burzy.
Zalanie - natychmiast odłączyć zasilanie i wyciągnąć baterię, następnie położyć laptopa do góry dnem wkładając ręcznik papierowy między matrycę a klawiaturę. Jak najszybciej dostarczyć do naszego serwisu celem wyczyszczenia i wysuszenia płyty głównej - czas ma tu istotne znaczenie ze względu na postępującą korozję. Klawiaturę po zalaniu zwykle należy wymienić na nową.
Uszkodzenie dysku twardego - nie przenosić laptopa w czasie pracy - najpierw zamknąć pokrywę, co spowoduje uśpienie laptopa.
Uszkodzenie gniazd - nie przenosić laptopa z podłączonym zasilaczem i urządzeniami USB, w razie uszkodzenia gniazda zlecić jego wymianę w naszym serwisie. W przypadku używania dużych modemów USB zalecane jest stosowanie miękkich kabli przejściowych.
Uszkodzenie zasilania - nie stosować niesprawdzonych zamienników zasilaczy (szczególnie o mniejszej mocy), nie naprawiać samodzielnie kabli zasilających ze względu na możliwość zamiany polaryzacji.
Jeżeli w wyniku nagłego przerwania pracy systemu Windows 7 (po odłączeniu zasilania
lub po "niebieskim ekranie") próba zalogowania kończy się komunikatem:
Logowanie usługi profilów użytkowników nie powiodło się.
Nie można załadować profilu użytkownika
- to można próbować naprawić problem odpowiednio modyfikując Rejestr:
W nowszych wersjach przeglądarki Mozilla Firefox, w trosce o bezpieczeństwo użytkownika, wyświetlane są ostrzeżenia "Połączenie nie jest zabezpieczone..." wewnątrz pól formularzy służących do logowania na stronach, które nie stosują szyfrowanego połączenia HTTPS. Komunikaty te utrudniają procedurę logowania oraz niekiedy uniemożliwiają korzystanie z zapamiętanych haseł.
Aby ukryć te komunikaty w przeglądarce Mozilla Firefox, należy:
W razie potrzeby przywrócenia ostrzeżeń należy postąpić podobnie, przestawiając wymieniony parametr na wartość true.
Warunkiem koniecznym jest włączenie trybu AHCI w ustawieniach BIOS komputera.
1. Wyłączyć wstępne ładowanie do pamięci, co jest niepotrzebne przy dysku SSD:
W rejestrze: HKEY_LOCAL_MACHINE | SYSTEM | CurrentControlSet | Control | Session Manager | Memory Management | PrefetchParameters
2. Poprawić obsługę partycji NTFS - blokada tworzenia plików DOS o nazwach 8+3 znaki:
W rejestrze: HKEY_LOCAL_MACHINE | SYSTEM | CurrentControlSet | Control | FileSystem
3. Włączyć funkcję TRIM (cmd):
4. Wyłączyć automatyczną defragmentację dysków - dysk HDD można defragmentować ręcznie:
5. Wyłączyć opróżniania bufora zapisu na dysku SSD:
6. Wyłączyć funkcję ReadyBoost:
7. Wyłączyć usypianie dysku:
W przypadku pozostawienia dysku HDD
8. Przenieść plik stronicowania na dysk HD:
9. Zmienić lokalizację folderów systemowych użytkownika na dysk HDD, np. folder Dokumenty:
10. Zmienić lokalizację plików tymczasowych:
Win C | Pasek Zaklęć |
Win , | podgląd Pulpitu i wyłącza go po zwolnieniu przycisku Windows |
Win . | następnie kursor lewo lub prawo - przeniesienie okna na lewą lub prawą stronę drugie naciśnięcie kropki przełączy na kolejne aktywne okno trzecie naciśniecię kropki przełączy na belkę rozdzielającą okna, a użycie kursorów lewo lub prawo spowoduje zmniejszenie okna o połowę (działa od wersji Windows 8.1) |
Win I | panel ustawień aplikacji (Settings) W aplikacjach typu Modern to tu znajdziesz opcje i ustawienia dla aplikacji |
Win Z | menu niektórych aplikacji Metro (działa m.in. w Internet Explorerze; na ekranie startowym wyświetla menu kontekstowe) |
Win J | przełącza do ostatnio ukrytej aplikacji Metro (jeżeli wyświetlany jest ekran startowy) |
Win Tab | przełącza między otwartymi aplikacjami Metro w kolejności ich uruhamiania |
Win E | uruchamia Eksploratora Windows z oknem Mój komputer (na Pulpicie) |
Win R | polecenie Uruchom (na Pulpicie) |
Win T | podgląd uruchomionych aplikacji i pozwala na ich wybór za pomocą klawiszy kursora (na Pulpicie) |
Win F | wyszukiwarka plików |
Win Q | wyszukiwarka aplikacji |
Win W | wyszukiwarka ustawień |
Win K | panel urządzeń |
Win X | menu podstawowych aplikacji i apletów Panelu Sterowania |
Win P | panel zarządzania monitorami |
Win H | panel współdzielenia („Share") |
Win L | blokuje komputer i wyświetla ekran Lock Screen (wymagania zalogowania do dalszej pracy) |
Win PrtScn | zrzut ekranu (wszystkie zrzuty przechowywane są w folderze Komputer > Obrazy > Zrzuty ekranu) |
Win Cyfra | uruchamia kolejne aplikacje przypięte do paska Szybkiego uruchamiania |
Win Enter | włącza lub wyłącza narratora Windows (dla niewidzących) |
Win Spacja | zmiana typu obsługiwanej klawiatury |
Win + / - |
uruchamia Lupę i powiększa / pomniejsza podglądu ekranu |
Win lewy | wypełnia aktywnym oknem lewą połowę ekranu |
Win prawy | wypełnia aktywnym oknem prawą połowę ekranu |
Win góra | maksymalizacja okna |
Win dół | minimalizacja okna |
Win Home | minimalizuje lub maksymalizuje wszystkie okna poza aktywnym |
Win D | otwiera lub zamyka ostatnio aktywne okno aplikacji |
Win M | zmniejsza okna wszystkich aplikacji |
Win B | włącza obszar powiadomień na pasku zadań |
Inne przydatne skróty (bez użycia klawisza Windows)
Alt Tab | przełącza między otwartymi aplikacjami pulpitowymi |
Ctrl Tab | przełącza między zakładkami w otwartym oknie aplikacji |
Ctrl Shift Esc | uruchamia menedżer zadań |
Ctrl Shift N | tworzy nowy folder |
Shift ppm | otwiera menu kontekstowe (ppm - prawy przycisk myszki) |
Jedną z nowości wprowadzonych w Windows 8 jest "szybki start", polegający na wczytaniu zahibernowanego stanu jądra systemu, zamiast jego inicjowania, jak to miało miejsce w starszych wersjach. Efektem działania tej funkcji jest znaczne skrócenie (mniej więcej o połowę) czasu uruchamiania Windows 8.
Funkcja ta jednak może powodować problemy z wyłączaniem zasilania w starszych komputerach (np. Dell Precision). Może również dojść do uszkodzenia danych w przypadku, gdy będziemy chcieli modyfikować zawartość dysku poza macierzystym systemem, czyli np. po podłączeniu do Linuxa lub uruchomieniu z płyty Hiren's Boot.
Zarządzanie powyższą funkcją odbywa się przez Opcje Zasilania w Panelu Sterowania:
1) kliknąć: "Wybierz działanie przycisków zasilania"
2) kliknąć "Zmień ustawienia, które są obecnie niedostępne"
3) odznaczyć "Włącz szybkie uruchamianie (zalecane)"
4) zatwierdzić przyciskiem "Zapisz zmiany"
Uruchomić wiersz poleceń CMD w działającym systemie Windows (lub uruchomić komputer z płyty instalacyjnej: Napraw komputer, Wiersz polecenia)
Skopiowanie sektora startowego
E:\BOOT\BOOTSECT.EXE /nt60 F:
gdzie: E - litera napędu z instalacją Windows, F - litera pendrive
Skopiowanie plików instalatora Windows na pendrive
Uruchomić wiersz poleceń CMD w działającym systemie Windows
(z płyty można wpisać polecenie: c:\windows\system32)
XCOPY E:\*.* F:\ /E/H/F
lub
ROBOCOPY E: F: /MIR /W:0 /R:0
gdzie: E - litera napędu z instalacją Windows, F - litera pendrive
Technologia Intel Smart Response pozwala na przyśpieszenie pracy tradycyjnego dysku twardego HDD poprzez utworzenie pamięci podręcznej (cache) na szybkim, niedużym dysku SSD, lub wbudowanej pamięci w dysku hybrydowym SSHD.
Charakterystyka trybów przyspieszenia:
W sieciah firmowych i prywatnych Windows 10 automatycznie dodaje wszystkie drukarki sieciowe,
co utrudnia wybór właściwej drukarki podczas drukowania, ze zwględu na obszerną listę drukarek.
Aby wyłączyć automatyczne instalowanie drukarek, należy:
Jeżeli nie możesz aktywować pakietu Office 365 za pomocą konta Microsoft, który nie jest w domenie Microsoft (np. kowalski@list.pl), to musisz zalogowac sie do konta Microsoft (https://office.com/myaccount) i utworzyć alias do swojego konta w domenie Microsoft (np. kowalski.jan@outlook.com), a następnie aktywowac pakiet Office tym właśnie aliasem.